Hjemmelavet, vegansk is!

Advarsel. Når du ser ingredienslisten herunder tænker du sikkert: “Det var ikke videre spændende”, men lad dig ikke snyde – det er det!

  • Antal personer: 2-3- afhængig af deres is-cravings
  • Tid: 10 min (du skal dog have de frosne bananer klar – skridt 1 og 2 herunder)

Ingredienser:

  • 4 modne bananer (meget modne!)
  • Eventuelt lidt kakao eller peanutbutter til at spice det op! Dog ikke nødvendigt.

Fremgangsmåde:

  1. Pil og hak bananerne groft
  2. Put bananerne fryseren i et par timer
  3. Tag bananerne ud og put dem i blenderen/food processoren
    Tip: Hvis blenderen ikke kører rundt så brug lidt soja-mælk eller vand, meget lidt!
  4. Blend indtil du har den konsistens du ønsker
  5. Servér med massere frugt og bær
    Tip: Eller frys ned i portionstørrelse og servér ved senere lejlighed

Variationer:

  • Put skårede bær på (f.eks. blåbær)
  • Put hakkede nødder på (f.eks. hasselnødder)
  • Tilsæt lidt korn fra en vaniljestang
  • Stryg lidt kanel henover lige inden du serverer den
  • Isen kan laves på samme måde med fersken, mango, abrikos, nektariner, mm.

Flere variationer! Når du nu har prøvet basis-opskriften, så kan du passende kaste dig over vegansk is i alle dets udformninger – og der findes ikke bedre inspiration til dette, end den du finder hos Plantepusherne.

Vegansk is – Simpelt. Lækkert. Sundt.