High Carb Low Fat Vegansk kartoffelmos

Ingredienser til kartoffelmos:
Tip: Skal I have til frokost eller aftensmad dagen efter så lav en dobbelt portion.

  • 800 g kartofler
  • 500 g gulerødder
  • 2 løg
  • Persille
  • Lidt salt
  • Lidt peber
  • Vand

Fremgangsmåde:

  1. Hak de 2 løg fint og svits dem i en gryde med lidt vand
  2. Når løgene er blevet bløde, hælder du kartoflerne i gryden og fylder vand i gryden til det dækker kartoflerne
  3. Lad kartoflerne koge til de er møre
  4. 5-6 minutter inden kartoflerne er færdige smider du gulerødderne i vandet
  5. Når kartoflerne og gulerødderne er færdige, tages gryden af varmen, og vandet hældes fra
    Tip: Behold lidt af kogevandet i en skål
  6. Sæt stavblenderen i gryden og kør til du har den ønskede konsistens
    Tip: Tilsæt lidt af kogevandet og blend viderefor at få den ønskede konsistens
  7. På bordet stiller du lidt salt, peber og en skål med friskplukket persille
  8. Øs op og smag til med lidt salt, peber og persille – voilá!

Det giver en lækker vegansk kartoffelmos med en rødlig fremtoning og en sød smag.

Jeg kan anbefale at servere den sammen med hjemmelavede brødkrummer, ristede græskarkerner eller friske forårsløg. Den er også god med en vegansk rissalat til.

Der findes mange andre gode opskrifter på kartoffelmos og jeg anbefaler at man ser som omkring og prøver nye ting. Det gælder både opskrifter og i livet. Måske du kan finde noget inspiration her: Low Fat Vegan Chef.