Vegansk rissalat med kikærter

Salaten her er fortrinlig, springfyldt med gode næringsstoffer og let lige at skyde sammen – hvis man er i en overgangsperiode til en plantebaseret kost, tror man muligvis at man ikke bliver mæt af en salat. Men den her salat er et komplet måltid i sig selv og virkelig mættende!

  • Antal personer: 2
  • Din tid: 10 min
  • Bemærk: Kikærter skal stå i blød natten over og kikærter samt ris skal koges inden du går i gang

Ingredienser:

Tip: Skal I have til frokost eller aftensmad dagen efter så lav en dobbelt portion – kan passende nydes med græskargryde!

  • 2 dl kogte brune ris
  • 1 dl kikærter
  • 1 agurk
  • 1 rød peberfrugt
  • Persille efter smag og behag
  • Forårsløg efter smag og behag
  • 1 lime

Fremgangsmåde:

  1. Hak agurk, peberfrugt og forårsløg fint
  2. Hak persillen groft
  3. Blandt alle ingredienserne, undtagen lime, sammen i en skål
  4. Pres saften fra 1 lime udover og rør rundt

Variationer:

  • Tilsæt tomat
  • Brug jasminris i stedet for brune ris – bland ris og lime med lidt karry inden det blandes med resten
  • Tilsæt bladgrønt af eget valg

For endnu flere sunde, simple, lækre, veganske salater kan jeg anbefale dig at se nærmere på Englerods opskrifter.